Klasa dwujęzyczna
Przekonaj się, że umiesz więcej
Nauka niektórych przedmiotów jest prowadzona w dwóch językach:
- polskim
- angielskim lub niemieckim
W klasie I prowadzona jest intensywna nauka wybranego języka obcego, który od klasy drugiej jest wykorzystywany także do nauki innych przedmiotów.
Od klasy II w języku obcym realizowany jest (w całości lub częściowo) materiał z co najmniej jednego przedmiotu np:
- biologia,
- chemia,
- fizyka,
- matematyka,
- geografia,
- historia powszechna.
Wyłącznie w języku polskim odbywają się lekcje:
- języka polskiego,
- historii Polski,
- geografii Polski.
Klasa dwujęzyczna umożliwi Ci:
- dobre poznanie języka obcego,
- wzbogacenie słownictwa specjalistycznego,
- korzystanie z obcojęzycznej literatury,
- kontakty międzynarodowe.
Zintegrowane nauczanie przedmiotowo – językowe (CLIL – od angielskiego Content and Language Integrated Learning) określane najczęściej jako nauczanie dwujęzyczne to jednoczesne nauczanie przedmiotu i języka obcego, nauczanie treści przedmiotowych poprzez język obcy. Dzisiaj nauczanie dwujęzyczne jest jednym z priorytetów europejskiej polityki językowej.
Czym jest nauczanie dwujęzyczne?
To edukacja, która odbywa się równolegle w dwóch językach : polskim i obcym. Oznacza to minimum 6 godz. języka obcego tygodniowo oraz 2-3 przedmioty, z których określona cześć lekcji prowadzona jest w języku obcym. Celem nauczania dwujęzycznego jest opanowanie przez uczniów drugiego języka edukacji w stopniu zbliżonym do znajomości języka ojczystego a więc takie opanowanie języka aby uczeń mógł w nim nie tylko porozumiewać się w sprawach codziennych, ale przede wszystkim w nim się uczyć, studiować a w przyszłości pracować. O osobie dwujęzycznej mówimy wówczas, gdy posługuje się równie swobodnie dwoma językami.
Celem nauczania dwujęzycznego jest:
- zrealizowanie podstawy programowej kształcenia ogólnego i zapewnienie uczniom osiągnięcia sukcesu na miarę własnych możliwości,
- przygotowanie do biegłego władania językiem obcym w różnych dziedzinach a w przyszłości do studiów w Polsce i za granicą,
- osiągnięcie poziomu swobodnego używania języka obcego oraz opanowanie bazy językowej w zakresie słownictwa specjalistycznego,
- stosowanie języka obcego jako narzędzia przyswajania wiedzy z innych przedmiotów.
Uczniowie klas dwujęzycznych mogą zdawać dwujęzyczną maturę. Program matury dwujęzycznej zawiera w sobie wszystkie komponenty polskiej matury. Absolwenci klas dwujęzycznych podchodzą do egzaminów w tym samym czasie co reszta maturzystów i piszą takie same arkusze. Różnica polega na tym, że absolwenci klas dwujęzycznych mogą zdawać maturę z języka obcego na tzw. „poziomie dwujęzycznym”, który jest znacznie wyższy od tradycyjnego poziomu rozszerzonego polskiej matury. Ponadto mogą zdawać w dodatkowej części egzaminu pisemnego – arkusz w języku obcym z wybranego przedmiotu (chemia, matematyka lub geografia).
Uczelnie zazwyczaj wynik z matury dwujęzycznej tylko z języka obcego przeliczają na wynik arkusza poziomu rozszerzonego według wzoru: R = D x 4/3 (gdzie: D oznacza wynik poziomu dwujęzycznego, R oznacza wynik poziomu rozszerzonego).
W naszej szkole istnieją klasy dwujęzyczne z językiem angielskim jako drugim językiem nauczania. Uczniowie, którzy chcą uczyć się w klasie dwujęzycznej są kwalifikowani na podstawie testu określającego ich poziom znajomości językowej.
W pierwszej klasie realizowany jest intensywny program nauczania, integrujący wszystkie sprawności językowe, w wymiarze 8 godzin tygodniowo. Od klasy drugiej nauczanie języka angielskiego podzielone jest na moduły prowadzone przez różnych nauczycieli.
Poszczególne moduły to:
- Słownictwo i mówienie, gdzie realizowane są wymagania dotyczące słownictwa i struktur leksykalnych oraz ćwiczone są wypowiedzi ustne.
- Gramatyka – tu uczniowie uczą się zaawansowanych struktur gramatycznych.
- Pisanie – moduł, w którym pracuje się nad różnorodnymi wypowiedziami pisemnymi.
- Czytanie – zajęcia, na których ćwiczone są umiejętności rozumienia i analizy tekstu czytanego.
- Słuchanie – tu uczniowie szkolą umiejętności rozumienia i analizy tekstu słuchanego.
- Wiedza o krajach anglojęzycznych to moduł, w którym realizowane są tematy z historii, realiów życia i kultury krajów anglojęzycznych.
Łączna ilość godzin języka angielskiego realizowana na wszystkich modułach wynosi 8 godzin tygodniowo, zarówno w drugiej, jak i w trzeciej klasie.
W klasach dwujęzycznych cyklicznie prowadzone są w języku angielskim również zajęcia ogólnokształcące. Wybrane treści z przedmiotów takich jak geografia, historia oraz matematyka wykładane są w języku angielskim.